Wannafind bliver til DanDomain og ScanNet. Nye kunder vil blive henvist til én af disse, mens eksisterende kunder fortsat kan købe produkter via kontrolpanelet eller ved at kontakte os.

DEL 1: VALG AF DOMÆNENAVN


Overordnet set bør du vælge én af to løsninger, når du skal vælge domænenavn – den enkle eller den udvidede.



Den enkle løsning (fx katoni.dk)


Her er domænenavnet nemt at huske, nemt at stave til og nemt at videreformidle. Og det er en stor fordel for brugerne.

Flere analyser viser nemlig, at der en sammenhæng mellem, hvor få karakterer et domæne indeholder, og hvor mange besøg de har.

De mest besøgte hjemmesider i DK er (pr. august 2015) dr.dk, tv2.dk, eb.dk (ekstrabladet.dk), bt.dk og krak.dk.

På verdensplan er de mest besøgte google.com, facebook.com, youtube.com, baidu.com og yahoo.com.



Den udvidede løsning (fx billigvoks.dk)


Her indgår keywords som fx branche eller produktgruppe direkte i domænenavnet.

Én af fordelene ved det er, at brugeren kan se, hvad virksomheden tilbyder – allerede i domænenavnet. Det kan brugeren ofte ikke ved den enkle løsning, hvor det er brandnavnet, der er fokus på.

En anden fordel er, at en bruger kan opnå et perfekt match på både keywords og domænenavn, hvis han fx søger efter ’billig voks’. Det er det, der kaldes et EMD (Exact Match Domain).

For en virksomhed, der ændrer eller udvider sit sortiment, kan det være en ulempe at have et domænenavn. Her kan det være en fordel – ligesom katoni.dk – at vælge et domænenavn, der ikke eksplicit fortæller, hvad brugeren kan forvente at købe på hjemmesiden.



DEL 2: VALG AF DOMÆNEENDELSE


En domæneendelse – også kendt som et Top Level Domain - er den sidste del af dit domænenavn (fx .dk).

Når du vælger domæneendelse, skal du overveje, hvilke brugere din hjemmeside skal henvende sig til.

Hvis du satser på danske brugere, anbefaler vi et .dk-domæne. Hvis du er en international virksomhed, kan du overveje et .com- eller .net-domæne.

Her kan du se en oversigt over de mest populære domæneendelser og deres betydning:


Områdespecifikke domæneendelser
.dk Danmark
.se Sverige
.de Tyskland
.eu Europa
.us Amerika (USA)
.uk Storbritannien (England)
Internationale domæneendelser
.com Commercial/Kommerciel
.net Network/Internet
.org Organization/Organisation
.info Information
.biz Business
.name Name/Navn

Hvis du er interesseret i et domæne, som ikke er på listen, kan du få hjælp af vores kundeserviceafdeling på 70 23 55 66 eller support@wannafind.dk.



DEL 3: DOMÆNEBEGRÆNSNINGER


Et domænenavn (dvs. det, der står mellem www og domæneendelsen) må maksimalt være på 63 tegn.

Med www, domæneendelse, undersider, osv. er begrænsningen i alt 253 tegn.

Domænenavne kan med få undtagelser indeholde alle kombinationer af bogstaver (A-Z), tal (1-9) og bindestreger.

Domæner som fx .dk, .com og .net kan også indeholde specielle bogstaver som æ, ø, å, ä, ö, ü og é.



DEL 4: FLERE DOMÆNER


Hvis du køber flere domæner, kan du bruge et DNS-hotel til at pege dem hen på den samme hjemmeside.

Flere domæner er en fordel, hvis:

  • Domænenavnet er svært at stave til eller udtale
  • Du vil undgå, at andre køber domænenavne, der kan forveksles med dit (Vi i Wannafind har fx købt wanafind.dk og vannafind.dk)
  • Virksomheden forkorter sit brandnavn (fx peger berlingsketidende.dk hen på b.dk)


DEL 5: HUSKELISTE


  • Dansk virksomhed: Vælg et .dk-domæne, hvis du er i tvivl
  • International virksomhed: Vælg et .com-domæne, hvis du er i tvivl
  • Vælg et domænenavn, som kun kan staves på én måde, eller køb et domæne for hver stavemåde
  • Supplér forkortelser (fx eb.dk) med det fulde domænenavn (ekstrabladet.dk)
  • Vælg et domænenavn, som er nemt at huske og forstå
  • Overvej at bruge keywords i domænenavnet
  • Vær opmærksom på copyright